tisdag 19 maj 2015

Musik workshop 2

Workshop musik 2

Karins andra workshop i musik hade vi delat upp oss i par och förberett oss genom att vi gjort en övning gemensamt parvis. I min par grupp använde vi oss utav en rim ramsa med rytmik där man skulle ta sig på olika kroppsdelar.
När man gör moment med barn krävs det att det finns ett tydligt syfte med det man gör, att man har planerat den väl för att det ska bli tydligt som möjligt för barnen (Ferm Thorgrensen 2012, s.69).  För att få aktiviteten att kännas meningsfull för barnen är det viktigt att det blir lustfylld erfarenhet för barnen (s.74).
Enligt läroplanen ska ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (lpfö 98 rev 2010, s.10).

Efter lunch var det dags att prova olika instrument. Vi provade på olika slags trummor, xylofon, gitarr och de lite mindre instrument som maracas, triangel, gurkor och bjällror. Det är ett bra komplement till sångsamlingar att använda sig utav instrument med barnen. Det skapar en nyfikenhet och  det är dels för att barnen får använda sina sinnen, då man kan skapa många olika ljud med instrumenten. Man kan slå till exempel på trumman på olika sätt för att få fram olika ljud samt beror det på vilken typ av trumma det är så låter det annorlunda. Instrument kan underlätta för barn som har svårt för sångstunden att koncentrera sig och sjunga inför andra. Det som kan vara negativt är att instrumenten tar upp en stor del av samlingen och att barnen behöver hjälp med hur man använder dem utav pedagogen.




Referenser :

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev.utg] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 [2015-02-04]


Ferm Thorgersen, Cecilia. Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar