tisdag 19 maj 2015

Musik

Workshop musik


Vi började workshopen med att ha en uppvärmning, där vi använde både kroppen och rösten. Vi stod bland annat i en ring och skakade på händerna och fötterna. Sedan gjorde olika rytmik övningar, bland annat hittat en puls som vi gemensant följde genom att både klappa och gå omkring i rummet. Vi gick och klappade i olika takter, en, två, tre och fyrtakt. Karin berättade att det kan vara svårt att kombinera att klappa och gå i en speciell takt men de äldre barnen kan klara av det om de övar på de regelbundet.

Vi sjöng och gjorde rörelser till sången, sedan spelade Karin piano till sången. För barn kan det bli lättare att våga sjunga när pedagogen spelar ett instrument samtidigt. Instrumentet tar mer fokus och de barn som känner sig obekväma med att sjunga känner inte sig lika utpekade.

Vi gjorde olika lekar med musik till. Till exempel delade Karin in oss i fyra olika grupper som representerade olika djur samt att det var en häxa i mitten. Varje djur hade en speciell melodi och när det spelades en melodi skulle de djuren vandra in i mitten, nära häxan. Häxan hade en mer dramatisk melodi och när den spelades skulle häxan försöka ta någon av de som gick runt i mitten. Vi fick också rita och skriva ner några ord om vad musik är för oss. Det är något som man kan göra med en barngrupp, att till exempel spela en sorts musik och så får barnen måla vad just de känner till musiken.

I Läroplanen för förskolan (lpfö 98, rev 2010) står det att barnen ska få möjligheten att utveckla sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenhet i till exempel, bild, rörelse och musik (lpfö 98 rev 2010, s.10).
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev.utg] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 [2015-02-04]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar