söndag 10 maj 2015

Workshop textil 1 &

Workshop Textil 1 & 2

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”(Lpfö 98, rev 2010, s.10).

Själv har jag ingen som helst erfarenhet att arbeta med textila föremål i förskolan. Därför såg jag framemot att få lite idéer och hur man kan arbeta med textil i förskolan. Det hela började med att vi fick se vad vi skulle göra idag, läraren hade plockat fram ull material


Vi skulle arbeta med tovning som är en teknik som används vid arbete av textil ull. Det går till så att man använder sig med hjälp utav såpa och varmt vatten. Tovning kan användas för att göra vantar, mössor och strumpor.

I första workshopen skulle vi tova en bild utav något tema. Vi skulle arbeta i en grupp och vi valde göra en skapelse med två figurer som skulle likna Alfons Åberg som var på promenad med en regnbåge. Vi började med att göra bakgrunden själva mattan av ull. Steg 1 var att ta ut tunna tunna bitar utav ull som skulle läggas först på ett vågrätt sätt, nästa lager skulle ligga lodrätt och nästa varv blev vågrätt. Det blev tre lager av ullen blev det sammanlagt


När man ska arbeta med tovning behöver man använda sig utav såpa, Vi använde oss utav Gul såpa för att det är skonsammare emot allergiker. Vi valde att använda oss utav mörk brunt ull som vi delade upp till tunt lager där vi först la ett lager vågrätt, sedan lodrätt och sista lagret lägger man vågrätt. Därefter blandar man såpan med vatten och sprider ut på ullen.
När man arbetar med tovning som arbetsmaterial med barnen kommer man i kontakt med flera olika matematiska begrepp, Som exempel på frågor man kan arbeta med när man diskuterar med barnen är ”vilka färger de finns”, ”vilka former de finns” och om ”något föremål på figuren är över, under eller bredvid”. När man arbetar med textil får använda sina sinnen. Man får tillgång till att känna på hur ullen känns innan man kommit igång och arbetat med ullen. Man får kontakt med hur den är när den är mjuk och när den är hård. En annan sak man kan använda sig utav när man arbeta med textil i förskolan är att ge barnen tillfälle att göra en ritning om vad de ska göra och vill tillverka. Det är en bra övning för barnen och det ger de chansen att gå tillbaka och kolla på ritningen och se vart de ska göra, de kan även kolla om det kan utvecklas. Det vill säga att går från det abstrakta till det konkreta (Björkdahl Ordell 2010, s.4).

Bilder :





Videos

Här kommer olika sätt hur man arbeta med tovning när man ska göra en stor skapelse och få grunden hård.








”Genom undervisning av matematik ska eleverna få möjligheten att utveckla sin förmåga använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp”(lgr 11, s.63).

Textil workshop 2


Under andra tillfället med textil fick vi lära oss att trycka på textil. Man fick använda sig olika material, man kunde använda sig utav olika föremål som t.ex. en plastpåse, en kavel, en toalettrulle, ett snöre eller arbeta med händerna. Sedan skulle vi överföra dessa tryckta mönster till tyg. När jag arbetade med tryck, valde jag att rita ut en bild på Alfons Åberg där jag gick igenom flera olika moment för att ha olika färger. Arbeta med textil tryck i förskolan ger barnen flera olika sätt att utforska och de får upptäcka olika mönster på vilket sätt de väljer att trycka med.



Referenser



Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar