Workshop Textil 1
& 2
Förskolan ska sträva efter
att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp
av olika tekniker, material och redskap”(Lpfö 98, rev 2010, s.10).
Själv har jag ingen som helst erfarenhet att arbeta med textila
föremål i förskolan. Därför såg jag framemot att få lite idéer och hur man kan
arbeta med textil i förskolan. Det hela började med att vi fick se vad vi
skulle göra idag, läraren hade plockat fram ull material
Vi skulle arbeta med tovning som är en teknik som används vid arbete av textil ull. Det går till så att man använder sig med hjälp utav såpa och varmt vatten. Tovning kan användas för att göra vantar, mössor och strumpor.
I första workshopen skulle vi tova en bild utav något tema.
Vi skulle arbeta i en grupp och vi valde göra en skapelse med två figurer som
skulle likna Alfons Åberg som var på promenad med en regnbåge. Vi började med
att göra bakgrunden själva mattan av ull. Steg 1 var att ta ut tunna tunna
bitar utav ull som skulle läggas först på ett vågrätt sätt, nästa lager skulle
ligga lodrätt och nästa varv blev vågrätt. Det blev tre lager av ullen blev det
sammanlagt
När man ska arbeta med tovning behöver man använda sig utav
såpa, Vi använde oss utav Gul såpa för att det är skonsammare emot allergiker.
Vi valde att använda oss utav mörk brunt ull som vi delade upp till tunt lager
där vi först la ett lager vågrätt, sedan lodrätt och sista lagret lägger man
vågrätt. Därefter blandar man såpan med vatten och sprider ut på ullen.
När man
arbetar med tovning som arbetsmaterial med barnen kommer man i kontakt med
flera olika matematiska begrepp, Som exempel på frågor man kan arbeta med när
man diskuterar med barnen är ”vilka färger de finns”, ”vilka former de finns”
och om ”något föremål på figuren är över, under eller bredvid”. När man arbetar
med textil får använda sina sinnen. Man får tillgång till att känna på hur
ullen känns innan man kommit igång och arbetat med ullen. Man får kontakt med
hur den är när den är mjuk och när den är hård. En annan sak man kan använda
sig utav när man arbeta med textil i förskolan är att ge barnen tillfälle att
göra en ritning om vad de ska göra och vill tillverka. Det är en bra övning för
barnen och det ger de chansen att gå tillbaka och kolla på ritningen och se
vart de ska göra, de kan även kolla om det kan utvecklas. Det vill säga att går
från det abstrakta till det konkreta (Björkdahl Ordell 2010, s.4).
Bilder :
Bilder :
Videos
Här
kommer olika sätt hur man arbeta med tovning när man ska göra en stor skapelse
och få grunden hård.
”Genom undervisning av
matematik ska eleverna få möjligheten att utveckla sin förmåga använda och
analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp”(lgr 11, s.63).
Textil workshop 2
Under andra tillfället med textil fick vi lära oss att
trycka på textil. Man fick använda sig olika material, man kunde använda sig
utav olika föremål som t.ex. en plastpåse, en kavel, en toalettrulle, ett snöre
eller arbeta med händerna. Sedan skulle vi överföra dessa tryckta mönster till
tyg. När jag arbetade med tryck, valde jag att rita ut en bild på Alfons Åberg
där jag gick igenom flera olika moment för att ha olika färger. Arbeta med
textil tryck i förskolan ger barnen flera olika sätt att utforska och de får
upptäcka olika mönster på vilket sätt de väljer att trycka med.
Referenser
Björkdahl Ordell,
Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär
genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns
lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=25
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar