Workshop
drama
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (lpfö 98, rev 2010, s. 10).
Jag har ingen som helst
koppling med drama i förskolan och jag känner själv att det är en del jag
skulle kunna tänka mig arbeta mer med. Det krävs dock att man som pedagog är
trygg i sig själv och kunna agera.
När vi kom till
workshopen så började Gunilla Fihn att gå igenom vilka skillnader mellan
forumspel och forumsteater spel är. Forumspel är målet att åskådaren ska gå
ifrån att vara en passiv person till bli deltagande i skapandet. Något man fick
prova när vi spelade upp olika situationer som kunde ske i förskolans miljö. Under
gestalningen av pjäserna gick man igenom första situationen en gång för att
sedan spela upp pjäsen ännu en gång då skulle någon i den andra gruppen ropa
”stopp” och byta med en valfri person ur teatergruppen.
På workshopen gjorde vi
även värderingsövningar där Gunilla kom med olika påstående där man under en
kort tid fick ta ställning i vad man tyckte om påståendet och ställa sig i
något av de fyra hörnen som symboliserade en åsikt. Detta är vad jag tycker en
bra övning att köra med barnen som då får säga sin åsikt och ta sina
värderingar, de får berätta vad som stämmer bäst överens med vad de själva
tycker. Det som kan uppfattas som negativt i denna aktivitet är att barnen
påverkas av vad andra gör och inte vågar ställa sig i det hörn som dom
egentligen vill ställa sig i för att undvika känna sig annorlunda eller
utpekade.
Forumsteater är att göra
någon händelse ifrån verkligheten, att utgå från något som man upplevt t.ex.
varit och handlat i mataffären med sina föräldrar. Under workshopen fick alla
som var där beskriva en händelse som hade hänt t.ex. en konflikt som hade hänt
under VFUn, varje händelse skulle ha ett slut där nått allvarligt hände. Man
blev uppdelade i olika grupper och välja ut ett exempel och göra en gestaltning
utav berättelserna. Här fick vi även avbryta och hoppa in och förändra något
som hände. Den personen kunde göra en egen tolkning och på så sätt ändra
handlingen.
Enligt
skolans uppdrag ska barnen/eleverna få möjligheten att utveckla och prova olika
typer av kunskapsformer och få uppleva olika känslor och stämningar. För att de
ska få göra det, behövs till exempel, drama och musik i den dagliga
verksamheten (Lgr 11, s.10).
Referenser
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar