tisdag 19 maj 2015

Workshop Drama

Workshop drama

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (lpfö 98, rev 2010, s. 10).

Jag har ingen som helst koppling med drama i förskolan och jag känner själv att det är en del jag skulle kunna tänka mig arbeta mer med. Det krävs dock att man som pedagog är trygg i sig själv och kunna agera.
När vi kom till workshopen så började Gunilla Fihn att gå igenom vilka skillnader mellan forumspel och forumsteater spel är. Forumspel är målet att åskådaren ska gå ifrån att vara en passiv person till bli deltagande i skapandet. Något man fick prova när vi spelade upp olika situationer som kunde ske i förskolans miljö. Under gestalningen av pjäserna gick man igenom första situationen en gång för att sedan spela upp pjäsen ännu en gång då skulle någon i den andra gruppen ropa ”stopp” och byta med en valfri person ur teatergruppen.
På workshopen gjorde vi även värderingsövningar där Gunilla kom med olika påstående där man under en kort tid fick ta ställning i vad man tyckte om påståendet och ställa sig i något av de fyra hörnen som symboliserade en åsikt. Detta är vad jag tycker en bra övning att köra med barnen som då får säga sin åsikt och ta sina värderingar, de får berätta vad som stämmer bäst överens med vad de själva tycker. Det som kan uppfattas som negativt i denna aktivitet är att barnen påverkas av vad andra gör och inte vågar ställa sig i det hörn som dom egentligen vill ställa sig i för att undvika känna sig annorlunda eller utpekade.
Forumsteater är att göra någon händelse ifrån verkligheten, att utgå från något som man upplevt t.ex. varit och handlat i mataffären med sina föräldrar. Under workshopen fick alla som var där beskriva en händelse som hade hänt t.ex. en konflikt som hade hänt under VFUn, varje händelse skulle ha ett slut där nått allvarligt hände. Man blev uppdelade i olika grupper och välja ut ett exempel och göra en gestaltning utav berättelserna. Här fick vi även avbryta och hoppa in och förändra något som hände. Den personen kunde göra en egen tolkning och på så sätt ändra handlingen.

Enligt skolans uppdrag ska barnen/eleverna få möjligheten att utveckla och prova olika typer av kunskapsformer och få uppleva olika känslor och stämningar. För att de ska få göra det, behövs till exempel, drama och musik i den dagliga verksamheten (Lgr 11, s.10).



Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar