Följande kursmål berörs:
"Redogöra för och
problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling,
såväl i svenska som i sitt modersmål."
Föreläsning med Emma
Almingefeldt (2015) tar hon upp vikten av att arbeta med flerspråkighet i
förskolan för att vi som pedagoger ska möta alla barns behov. Almingefeldt
(2015) tar upp underföreläsningen upp några olika situationer som påverkar
språkets utveckling för barnen som kommer utifrån och har svenska som andra
språk.
Nedan till kommer olika
faktorer som påverkar barnens språkutveckling:
Åldern – Åldern spelar stor
roll för barnens utveckling av språket, kommer ett barn till landet vid en viss
ålder kan barnen nå samma nivå på språket som de som är infödda. För att
kartlägga kan man som pedagog använda sig utav TRAS som är ett
språkkartläggningsinstrument och observera barnet för att se vilken språklig
nivå barnet ligger på och sedan anpassa undervisningen till barnets nivå.
Attityd och motivation
Det handlar även om
vilken attityd och motivation i förädlarnas åsyn. Det påverkar även barnen
vilken attityd föräldrar har för deras språkutveckling, till exempel så kan
föräldrar påpeka att vi kommer inte vara kvar här så pass länge att det spelar
någon roll om vi lär oss det nya språket. Det är därför vi som pedagoger bör ta
detta på allvar och påpeka för föräldrarna att det är viktigt att lära sig
språket för att den sociala tillvaron ska bli bra.
Kropp och själ –
Språkutvecklingen
påverkas också utav vad barnen kommer ifrån, vilka upplevelser som kan ha
påverkat deras språkutveckling. Detta kan till exempel vara plågsamma minnen
och familjesplittringar. Därför är det viktigt som pedagog att ge barnen en
trygghet med tydliga rutiner som följer deras vardag, även bra att ha en god
kontakt med föräldrarna och förstå sig på deras kultur för att på så sätt
undvika att det ska ske några konflikter mellan partnerna.
Det står i läroplanen att varje förskola att pedagogerna har uppdrag att man ska bidra till att barn med annat modersmål ska ges möjlighet att både utveckla sitt första språk samt det nya språket
(Lpfö 98 rev 2010, s.7).
(Lpfö 98 rev 2010, s.7).
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar