torsdag 4 juni 2015

Flerspråkiga barn i förskolan

Följande kursmål berörs: 
"Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål." 


Föreläsning med Emma Almingefeldt (2015) tar hon upp vikten av att arbeta med flerspråkighet i förskolan för att vi som pedagoger ska möta alla barns behov. Almingefeldt (2015) tar upp underföreläsningen upp några olika situationer som påverkar språkets utveckling för barnen som kommer utifrån och har svenska som andra språk.
Nedan till kommer olika faktorer som påverkar barnens språkutveckling:

Åldern – Åldern spelar stor roll för barnens utveckling av språket, kommer ett barn till landet vid en viss ålder kan barnen nå samma nivå på språket som de som är infödda. För att kartlägga kan man som pedagog använda sig utav TRAS som är ett språkkartläggningsinstrument och observera barnet för att se vilken språklig nivå barnet ligger på och sedan anpassa undervisningen till barnets nivå.

Attityd och motivation
Det handlar även om vilken attityd och motivation i förädlarnas åsyn. Det påverkar även barnen vilken attityd föräldrar har för deras språkutveckling, till exempel så kan föräldrar påpeka att vi kommer inte vara kvar här så pass länge att det spelar någon roll om vi lär oss det nya språket. Det är därför vi som pedagoger bör ta detta på allvar och påpeka för föräldrarna att det är viktigt att lära sig språket för att den sociala tillvaron ska bli bra.

Kropp och själ – 
Språkutvecklingen påverkas också utav vad barnen kommer ifrån, vilka upplevelser som kan ha påverkat deras språkutveckling. Detta kan till exempel vara plågsamma minnen och familjesplittringar. Därför är det viktigt som pedagog att ge barnen en trygghet med tydliga rutiner som följer deras vardag, även bra att ha en god kontakt med föräldrarna och förstå sig på deras kultur för att på så sätt undvika att det ska ske några konflikter mellan partnerna.

Det står i läroplanen att varje förskola att pedagogerna har uppdrag att man ska bidra till att barn med annat modersmål ska ges möjlighet att både utveckla sitt första språk samt det nya språket
(Lpfö 98 rev 2010, s.7).



Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: 

Alminefeldt, Emma, föreläsning. Flerspråkighet i förskolan. Campus Varberg, [2015-02-19]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar