Vid detta
seminariet med mats skulle vi skriva ett paper där det skulle svaras på sju
olika frågor med kopplingar till boken. Innehållet i boken handlar om lärandet
och vad som äger rum mellan lärare och elever. Det är även en bok där vi som
lärare lär oss hur vi ska lära ut till eleverna och vilka olika sätt som
fungerar bäst. Paper som vi skrev använde vi sedan indelade i mindre grupper
där vi diskuterade inom gruppen om vad vi hade tagit med oss. Frågorna som
fanns som underlag när man läste boken var :
·
Vad
tar du med dig som är viktigaste för just dig från den här boken?
·
Vad
blir bokens viktigaste kapitel för ditt eget sätt att tänka som pedagog?
·
Vad
i den här boken bekräftar ditt eget tänkande när vi specifikt pratar om barns
lärprocesser?
·
Vad
i boken vill du bemöta och argumentera emot?
·
Ge
exempel på vad från boken du direkt skulle kunna använda och vill prova på dina
VFU-dagar?
·
Gör
en kort reflektion mellan bokens innehåll och förhållningsätt och den
TED-speach som jag tidigare lagt ut på anslagstavlan.
·
Gör
en kritisk analys över hur boken skulle kunna kopplas till något kursmål.
Vid första
frågan på vad som jag tar med mig som viktigast från boken är att läsa om
lärare, om hur man har utvecklas genom åren som lärare. Att man ska lära sig
att samspelet mellan både föräldrar och man ska samspela med barnen. Att man
som pedagog är öppen för förändringar, och att själv vara lärande i sin
yrkesroll. Även att man ska koppla ihop de olika teorier med varandra, att man
ska använda sig utav praktiken utan också koppla in teorier i mitt lärande och
tänkande (Körling 2012, ss.33-35) Viktig del som jag tycker att en pedagog ska
lära sig är att man visar en nyfikenhet på barnens intentioner, att man låter
barnen prova sig fram och inte rätta fel hela tiden, barn lär sig ifrån sina
misstag.
Fråga två på
vilket kapitel jag tyckte var viktigast för mitt eget sätt att tänka som
pedagog valde jag kapitlet ”ansvar och hållande” där hon beskriv vikten att
hålla fokus. För när man lämnar sitt fokus så lämna man även barnen att tappa
fokus. Därför är det viktigt att man som pedagog alltid har ett fokus och att
innehållet är bra så att inte gruppen tappar nyfikenheten och fokus för att då
upplevs gruppen som stökig och oordningsam (Körling 2012, s69).
Fråga tre vad
som bekräftade mitt eget tänkande när man pratar om barns lärprocesser. Tar jag mycket vikt i det som handlar om
ordning och att pedagogen ska ha fokus på sitt arbete när man gör aktiviteter.
För är inte pedagogen tillräckligt fokuserad och planerad i aktiviteterna kan
det påverka barnens lärprocesster (Körling 2012 s.69).
Fråga fyra vad
som i boken jag vill bemöta och argumentera emot, tycker jag boken är väldigt
bra skriven och att det är en viktig del i min roll som pedagog det hon har
skrivit och pratar om. Om jag ska hitta en liten del att hon tycker vikten av
högläsning i klass är viktigt för henne. Jag tycker själv det var svårt att
läsa inför en hel klass, jag tycker fortfarande det är jobbigt och det kanske
inte passar alla att läsa inför en stor grupp människor. Det kan leda till att
någon blir utanför på grund av att hen inte kan läsa och få höra det senare.
Fråga
fem skulle vi koppla boken till vår VFU dagar vi skulle kunna använda oss utav
det vi läst. Det jag direkt funderar över är hur undervisningen fungerar, att
man låter barnen prova på och tillåtals att misslyckas för att sedan lyckas.
Att vid samlingar sitta i cirkel för att få alla känna sig delaktiga. Att
försöka behålla ett fokus i vad jag gör för att inte tappa det, varje gång jag
tappar fokus tappar jag även barnens möjligheter till lära (Körling 2012,
S.63).
Till
fråga sex var det att vi skulle kolla på ett youtube klipp om en kille som
heter Ric Elias som talade om den gången han var med i en flygplanskrasch. I
TED-speach berättade han om tre saker som han tänkte under tiden som planet
kraschade och vad han tar med sig ifrån upplevelsen. Ric berättade i videon att
man ska ta tillvara på det som är positivt i livet och att man ska fokusera på det
och leva i nuet. Körling (2012) tar upp i sin bok att på ett liknande sätt
försöker hon leva i sin yrkesroll där hon ta vara på de stunderna och lär sig
utav dem. Körling beskriver även hur en vanlig fråga bland lärarna om hur de
ska arbeta för att få tyst på eleverna (s.23) Hon tycker istället att man ska
sätta sig emot denna fråga med att fråga sig själv varför måste det vara tyst? Personligen
tycker jag inte man ska lägga sin energi på att försöka få klassen tyst eller
lägga ner speciellt mycket tid på onödiga saker. Det viktigaste är att fokusera
på barnens lärprocess och att barnen mår bra.
Sista
frågan skulle man göra en kritisk analys på bokens innehåll som kopplas till
kursens mål. I våra kursmål finns ett mål där det handlar om att förhålla sig
kritisk till olika teorier och metoder för språklig och matematiska lärprocesser.
Detta tycker jag verkligen att körling gör i och med sin yrkesroll. Hon följer
vygotskys teori men hon blandar faktiskt in andra olika metoder när hon lär ut
barn saker.
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna,
undervisningen och Lgr 11. 1, uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar