torsdag 4 juni 2015

Ny ler Vygotskilj

Vid detta seminariet med mats skulle vi skriva ett paper där det skulle svaras på sju olika frågor med kopplingar till boken. Innehållet i boken handlar om lärandet och vad som äger rum mellan lärare och elever. Det är även en bok där vi som lärare lär oss hur vi ska lära ut till eleverna och vilka olika sätt som fungerar bäst. Paper som vi skrev använde vi sedan indelade i mindre grupper där vi diskuterade inom gruppen om vad vi hade tagit med oss. Frågorna som fanns som underlag när man läste boken var :
·      Vad tar du med dig som är viktigaste för just dig från den här boken?
·      Vad blir bokens viktigaste kapitel för ditt eget sätt att tänka som pedagog?
·      Vad i den här boken bekräftar ditt eget tänkande när vi specifikt pratar om barns lärprocesser?
·      Vad i boken vill du bemöta och argumentera emot?
·      Ge exempel på vad från boken du direkt skulle kunna använda och vill prova på dina VFU-dagar?
·      Gör en kort reflektion mellan bokens innehåll och förhållningsätt och den TED-speach som jag tidigare lagt ut på anslagstavlan.
·      Gör en kritisk analys över hur boken skulle kunna kopplas till något kursmål.


Vid första frågan på vad som jag tar med mig som viktigast från boken är att läsa om lärare, om hur man har utvecklas genom åren som lärare. Att man ska lära sig att samspelet mellan både föräldrar och man ska samspela med barnen. Att man som pedagog är öppen för förändringar, och att själv vara lärande i sin yrkesroll. Även att man ska koppla ihop de olika teorier med varandra, att man ska använda sig utav praktiken utan också koppla in teorier i mitt lärande och tänkande (Körling 2012, ss.33-35) Viktig del som jag tycker att en pedagog ska lära sig är att man visar en nyfikenhet på barnens intentioner, att man låter barnen prova sig fram och inte rätta fel hela tiden, barn lär sig ifrån sina misstag.

Fråga två på vilket kapitel jag tyckte var viktigast för mitt eget sätt att tänka som pedagog valde jag kapitlet ”ansvar och hållande” där hon beskriv vikten att hålla fokus. För när man lämnar sitt fokus så lämna man även barnen att tappa fokus. Därför är det viktigt att man som pedagog alltid har ett fokus och att innehållet är bra så att inte gruppen tappar nyfikenheten och fokus för att då upplevs gruppen som stökig och oordningsam (Körling 2012, s69).

Fråga tre vad som bekräftade mitt eget tänkande när man pratar om barns lärprocesser.  Tar jag mycket vikt i det som handlar om ordning och att pedagogen ska ha fokus på sitt arbete när man gör aktiviteter. För är inte pedagogen tillräckligt fokuserad och planerad i aktiviteterna kan det påverka barnens lärprocesster (Körling 2012 s.69).

Fråga fyra vad som i boken jag vill bemöta och argumentera emot, tycker jag boken är väldigt bra skriven och att det är en viktig del i min roll som pedagog det hon har skrivit och pratar om. Om jag ska hitta en liten del att hon tycker vikten av högläsning i klass är viktigt för henne. Jag tycker själv det var svårt att läsa inför en hel klass, jag tycker fortfarande det är jobbigt och det kanske inte passar alla att läsa inför en stor grupp människor. Det kan leda till att någon blir utanför på grund av att hen inte kan läsa och få höra det senare.

Fråga fem skulle vi koppla boken till vår VFU dagar vi skulle kunna använda oss utav det vi läst. Det jag direkt funderar över är hur undervisningen fungerar, att man låter barnen prova på och tillåtals att misslyckas för att sedan lyckas. Att vid samlingar sitta i cirkel för att få alla känna sig delaktiga. Att försöka behålla ett fokus i vad jag gör för att inte tappa det, varje gång jag tappar fokus tappar jag även barnens möjligheter till lära (Körling 2012, S.63).

Till fråga sex var det att vi skulle kolla på ett youtube klipp om en kille som heter Ric Elias som talade om den gången han var med i en flygplanskrasch. I TED-speach berättade han om tre saker som han tänkte under tiden som planet kraschade och vad han tar med sig ifrån upplevelsen. Ric berättade i videon att man ska ta tillvara på det som är positivt i livet och att man ska fokusera på det och leva i nuet. Körling (2012) tar upp i sin bok att på ett liknande sätt försöker hon leva i sin yrkesroll där hon ta vara på de stunderna och lär sig utav dem. Körling beskriver även hur en vanlig fråga bland lärarna om hur de ska arbeta för att få tyst på eleverna (s.23) Hon tycker istället att man ska sätta sig emot denna fråga med att fråga sig själv varför måste det vara tyst? Personligen tycker jag inte man ska lägga sin energi på att försöka få klassen tyst eller lägga ner speciellt mycket tid på onödiga saker. Det viktigaste är att fokusera på barnens lärprocess och att barnen mår bra.

Sista frågan skulle man göra en kritisk analys på bokens innehåll som kopplas till kursens mål. I våra kursmål finns ett mål där det handlar om att förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språklig och matematiska lärprocesser. Detta tycker jag verkligen att körling gör i och med sin yrkesroll. Hon följer vygotskys teori men hon blandar faktiskt in andra olika metoder när hon lär ut barn saker.


Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1, uppl. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar