Camilla Carlsson hade en föreläsning om hur man kan arbeta
med kommunikation för barn med svårigheter. En kommunikation är när två
personer pratar med varandra, det behövs både en sändare och en mottagare. Det
finns flera olika sätt som man kan jobba med för att förstärka kommunikationen
med små hjälpmedel. AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) det är
ett hjälpmedel som man kan använda sig utav för att uttrycka sig. Det används
exempelvis med barn som håller på lära sig tala eller där språket inte
tillräckligt hjälper.
Camilla pratade även om TAKK som betyder tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det är ett av de vanligaste sätten att använda sig utav som hjälpmedel. Det kan användas både till barn som hör och som inte har någon hörsel. När man arbeta med TAKK som hjälpmedel sänker man taltempot för att det ta längre tid att teckna än att tala. Viktigt med användning utav TAKK är att det stärker den talade språkutvecklingen. Det hindrar aldrig språkutvecklingen.
Föreläsning "Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv" Camilla Carlsson, Campus Varberg, 2015-03-02
Camilla pratade även om TAKK som betyder tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det är ett av de vanligaste sätten att använda sig utav som hjälpmedel. Det kan användas både till barn som hör och som inte har någon hörsel. När man arbeta med TAKK som hjälpmedel sänker man taltempot för att det ta längre tid att teckna än att tala. Viktigt med användning utav TAKK är att det stärker den talade språkutvecklingen. Det hindrar aldrig språkutvecklingen.
Efter att Camilla gått igenom olika kommunikations
hjälpmedel, fick vi välja en bok och bilder som man kan använda sig vid
teckenkommunikation och vi fick öva på detta lite. Vi fick lära oss lite av
alfabet, att räkna och vissa ord. Jag tycker personligen det här med tecken som
stöd är himla intressant och vill verkligen lära mig mer. På min VFU använde
sig pedagogerna av tecken för stöd och det var verkligen intressant, även på
mitt jobb arbetar vi mycket med teckenspråk då en brukare inte har något
talspråk. I och med att allt fler barn kommer till Sverige då underlätta tecken som stöd, därför tycker jag det är viktigt att man som pedagog får lära sig tecken språk så att man kan använda det som stöd i förskolan till alla barn och till de barn som behöver stödet.
Referenser :
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar