TRAS
"Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser."
"Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter. "
Under Föreläsning med Ann-Catrin Svensson (2015) tog hon
uppe ett kartläggningsinstrument under sin föreläsning, Tras. Tras betyder
tidig registrering av språkutveckling. Det är ett observationsmaterial som
fokusera på kommunikation ur en stor synvinkel. Det som är syftet med TRAS är
att man som pedagog kan utveckla verksamheten.
Detta verktyg är uppdelat i flera olika åldersgrupper som
man sedan observerar barnen ifrån olika kategorier. Kategorier som man kollar
på är Samspel ,Kommunikation, Uppmärksamhet, Språkförståelse, Språklig
medvetenhet, Uttal
Ordproduktion, Meningsbyggnad.
Ett utdrag på vad som man ska observera utifrån Tras är om
man kollar på hur barnen ska kunna kommunikation.
Kommunikation
2–3 år:
Kan barnet delta i
dialog om något under en kortare tid?
Kommunikation
3–4 år:
Kommunikation
4–5 år:
Kan barnet berätta en
historia med ett visst sammanhang?
Det som är fördelen med att arbeta med TRAS som ett kartläggningsinstrument
är att man kan se hur man kan utveckla verksamheten och att man som personal
får lära sig samarbete. Nackdelar som jag kan se det är att det krävs ett stort
engagemang ifrån pedagogerna och att det kan brista i att man har mindre
kunskap att använda sig utav kartläggningsinstrumentet.
Referenser
Svensson, Ann-Catrin. Föreläsning, Kartläggningsinstrument
för barns språkförmåga. Campus
Varberg [2015-02-23]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar