måndag 1 juni 2015

TRAS


TRAS



Följande kursmål berörs i detta inlägg:
"Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser."
"Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter. "


Under Föreläsning med Ann-Catrin Svensson (2015) tog hon uppe ett kartläggningsinstrument under sin föreläsning, Tras. Tras betyder tidig registrering av språkutveckling. Det är ett observationsmaterial som fokusera på kommunikation ur en stor synvinkel. Det som är syftet med TRAS är att man som pedagog kan utveckla verksamheten.

Detta verktyg är uppdelat i flera olika åldersgrupper som man sedan observerar barnen ifrån olika kategorier. Kategorier som man kollar på är Samspel ,Kommunikation, Uppmärksamhet, Språkförståelse, Språklig medvetenhet, Uttal
Ordproduktion, Meningsbyggnad.
Ett utdrag på vad som man ska observera utifrån Tras är om man kollar på hur barnen ska kunna kommunikation.
Kommunikation 2–3 år:
Kan barnet delta i dialog om något under en kortare tid?
Kommunikation 3–4 år:
Kan barnet formulera sina önskemål verbalt?
Kommunikation 4–5 år:
Kan barnet berätta en historia med ett visst sammanhang?

Det som är fördelen med att arbeta med TRAS som ett kartläggningsinstrument är att man kan se hur man kan utveckla verksamheten och att man som personal får lära sig samarbete. Nackdelar som jag kan se det är att det krävs ett stort engagemang ifrån pedagogerna och att det kan brista i att man har mindre kunskap att använda sig utav kartläggningsinstrumentet.

Referenser


Svensson, Ann-Catrin. Föreläsning, Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga. Campus Varberg [2015-02-23]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar