Andra momentet använde vi oss utav ABC bokstäverna där barnen varje dag under en vecka valde ut en varsin bokstav till hela gruppen. Detta skedde i början av samlingen och det följdes i tur och ordning av hur de satt i ringen. Vi tog bokstaven och pratade om hur den såg ut, hur de uttalas i ljud, skillnad på den stora och den lilla varianten utav bokstaven. Sedan när vi hade pratat om bokstaven tog vi fram material som piprensare, gips och lera, detta för att barnen skulle arbeta utifrån annat material än att skriva med papper och penna. Vi tillsammans skapade bokstäver ifrån två olika material gips och lera, de var uppdelade i två olika grupper medan en grupp gjorde gips gjorde den andra med lera och efter halva tiden bytte vi sida av grupperna.
Didaktisk, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik
fredag 5 juni 2015
VFU- Didatiskt material
Didaktiskt Material I detta inlägg berörs följande kursmål: "Självständigt
planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där
estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika
kunskapsområden.""Utifrån
estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska
didaktiskt material med fokus på barns lärande.""Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma." Planering:Min planering inför mitt didaktiska material var att jag
ville skapa något som kunde ge barnen ett lärorikt material att det ska kännas
lärorikt men samtidigt ska det vara roligt och inbjudande. Därför valde jag att
skapa en matematik och språk låda där det fanns olika spel och uppdrag. Vid
mina besök i förskoleklassen innan vi gav oss ut på VFU gav mig idéer om att
skapa uppdrag och spel utifrån matematik och språk, de arbetade mycket med
språk vid dessa tillfällen.Det som jag skapade var rim ramsor, matematisk loppa med
olika matematik uppdrag, ABC bokstäver där barnen skulle använda för att
bestämma dagens bokstav de skulle arbeta med. Sista saken i lådan var flera
olika mönster vilket användes till att skapa armband/halsband med mönster.
GenomförandeLådan introducerades på så sätt att jag att jag
använde den på en samling med barngruppen. Där jag berättade vad som fanns i
lådan och vad vi skulle göra med lådan.Under första veckan introducerade jag
rim-memory där vi spelade det i olika grupper. Fler gånger vi gjorde spelet
pratade vi igenom vilka fler ord det fanns som rimmade med varandra, barnen
skapade även egna rim kort själva.
Andra momentet använde vi oss utav ABC bokstäverna där barnen varje dag under en vecka valde ut en varsin bokstav till hela gruppen. Detta skedde i början av samlingen och det följdes i tur och ordning av hur de satt i ringen. Vi tog bokstaven och pratade om hur den såg ut, hur de uttalas i ljud, skillnad på den stora och den lilla varianten utav bokstaven. Sedan när vi hade pratat om bokstaven tog vi fram material som piprensare, gips och lera, detta för att barnen skulle arbeta utifrån annat material än att skriva med papper och penna. Vi tillsammans skapade bokstäver ifrån två olika material gips och lera, de var uppdelade i två olika grupper medan en grupp gjorde gips gjorde den andra med lera och efter halva tiden bytte vi sida av grupperna.
UtvärderingBarnen fastnade och visade stort
intresse i både rim och abc aktiviteten med skapandet med gips och lera. När
jag diskuterade med min handledare om hur aktivteterna hade skött sig tyckte
hon det var bra aktivitet och att jag höll en bra dialog med barnen och att jag
fick alla att vara delaktiga och känna de fick sin rösthörd. Det som blev lite
fel enligt henne var att vi inte delade upp oss i två olika rum för det blev
lite stressigt ett tag. Jag kan hålla med henne om detta då jag upplevde
situationen lite som jag skulle vara överallt och att det blev lite mycket för
mig, men det var en väldigt bra erfarenhet som jag kommer ta med mig och
utveckla hos mig själv. ÄmnenDe ämnen som barnen
möter i uppgiften är matematik, där de får möta mönster och form. Barnen får
möta olika moment som är språkutvecklande för deras utveckling. Egna tankar Mina egna tankar efter jobbet med aktiviteterna och det
didaktiska materialet är att jag utvecklade min roll som lärare stor del, från
att leda mindre grupper till att leda stora grupper. Det som var det svåra med
hela momentet var att förmedla det till alla barn, vissa av barnen kunde inte
svenska och hade precis kommit till Sverige.
Andra momentet använde vi oss utav ABC bokstäverna där barnen varje dag under en vecka valde ut en varsin bokstav till hela gruppen. Detta skedde i början av samlingen och det följdes i tur och ordning av hur de satt i ringen. Vi tog bokstaven och pratade om hur den såg ut, hur de uttalas i ljud, skillnad på den stora och den lilla varianten utav bokstaven. Sedan när vi hade pratat om bokstaven tog vi fram material som piprensare, gips och lera, detta för att barnen skulle arbeta utifrån annat material än att skriva med papper och penna. Vi tillsammans skapade bokstäver ifrån två olika material gips och lera, de var uppdelade i två olika grupper medan en grupp gjorde gips gjorde den andra med lera och efter halva tiden bytte vi sida av grupperna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar