tisdag 2 juni 2015

Museibesök Göteborg


Det var en solig dag när jag och två kurskamrater bestämde oss för åka till Göteborgs stadsmuseum.
 På stadsmuseumet började vi på utställningen barnhemsbarn som visade upp hur ett barnhem i Sverige vid namn Vidkärra såg ut mellan 1935-1976. Väl där inne fick vi ta del utav hur barnen hade fått sova, hur matplatsen hade sett ut. Där kunde man även få höra berättelser från vuxna som när de var barn hade bott på hemmet. Tyvärr är min bedömning att utställningen är mer anpassad för vuxna, detta för att det var väldigt hemsk läsning och för att nästan allt material var placerat högt upp.


Vi gick vidare mot nästa utställning som var ”Göteborg från ovan” vilken var en utställning där man fick kolla på fotografier från Göteborg som var tagna ifrån ett flygplan, det är ingen vanlig vinkel som man ser ifrån så högt upp i luften.
Det jag tänkte på när jag såg korten och hur man kunde prata med barnen om detta, är att alla fotografier var av något slags mönster eller form, vilket är ett väldigt bra tillfälle att ta upp och diskutera. Ser alla barn likadant? Vad ser barnen på bilderna? Är det olika former på kortet? Ett utmärkt sätt att koppla in matematik med ett besök på museum. Det är även språkutvecklande när barnen får berätta vad de ser på bilderna. För att arbeta vidare och få barnen att utveckla sig kan man gå runt på gården eller i närområdet och ta egna fotografier och prata om vad barnen ser på deras egna, ser de några mönster. Detta ger barnen får använda matematik för undersöka, reflektera över. De får även prova på att lösa sina egna och andras probleminställningar (Läroplan för förskolan 98, rev. 2010, s.10). 




Vidare på stadsmuseum fanns det även en utställning som var anpassad till barn och heter ”barnens museum” som var anpassad för barn mellan 0-6 år. Väl där inne fanns det stora utrymmen för barn att utforska med alla sinnen. Inne i stora rummet fanns det en kiosk där barnen kan leka rolllekar, fanns stora klossar att använda sig till vid bygglek. Väl här inne fanns det många tillfällen för barnen att omedvetet använda sig utav matematik då det fanns gott om mönster och former.  Enligt Bruce som tar upp i ett kapitel ur boken utbildningsvetenskap för förskolan där Bruce jämför leken för barn som en verkstad där barn ges möjlighet att utforska sig själva och även skapa möjligheter i sin lek. (2010,s.105)


Världskulturmuseet

Nästa utställning som stod på vårat schema var världskulturmuseet. Där första utställningen vi besökte kallades jordlingar. Detta var väl anpassat för barn då allt från text till material var i rätt höjd, språket var anpassat så barn kan läsa och förstå. I början fanns det en stor spegel med texten ”en jordling”. Här kan man direkt börja diskutera med barnen vad tror du en jordling är för nått, vad gör en jordling. Längre man gick genom utställningen fick man information om hur vi som människor har utvecklats i tiden, hur vi pratar och hur vår rörelser ser ut.








Vidare in i lokalerna kom vi faram till vår sista utställning på världskultur museet. Det var en utställning om en gammal flagga från sydamerika som heter ”wiphala”. Wiphala är en symbol för att rättvisa, det var ingen jätte stor utställning, dock tycker jag att det är viktigt att prata med barn om rättvisa, vad det har för vikt i vårat samhälle. Även prata om vad rättvisa är? Ett annat sätt att arbeta med barnen med detta är att skapa en gemensam flagga av nått som man gemensamt i gruppen kommer fram till. Detta skapar att barnen få vara delaktig i sin egen kultur och skapa en förståelse och respekt för andra kulturer( Läroplan för förskolan 98, rev 2010, s.9).




Hasselblad center var det sista stoppet för oss på våran resa genom Göteborgs museum. Det var med trött steg som vi tog oss upp för trappan, men vi möttes i dörren av att utställningshallen håller på att bygga om och skapar en ny utställning. Vilket var en stor besvikelse men vi gick längre in och möttes utav en stort utrymme med olika stationer där barn kunde göra. De kunde sitta i ett hörn och läsa böcker, det fanns en station där man kunde sätta ihop ord till meningar med hjälp av magneter. På alla stationer får barnen chans att utveckla sin motorik och sin läsförståelse.



Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Bruce, Barbro (2010) Lek och språk I Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010).Utbildningsvetenskap för förskolan1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 101-120.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar