Det var en solig dag när
jag och två kurskamrater bestämde oss för åka till Göteborgs stadsmuseum.
På stadsmuseumet började vi på utställningen barnhemsbarn
som visade upp hur ett barnhem i Sverige vid namn Vidkärra såg ut mellan
1935-1976. Väl där inne fick vi ta del utav hur barnen hade fått sova, hur
matplatsen hade sett ut. Där kunde man även få höra berättelser från vuxna som
när de var barn hade bott på hemmet. Tyvärr är min bedömning att utställningen
är mer anpassad för vuxna, detta för att det var väldigt hemsk läsning och för
att nästan allt material var placerat högt upp.
Vi gick vidare mot nästa utställning som var ”Göteborg från
ovan” vilken var en utställning där man fick kolla på fotografier från Göteborg
som var tagna ifrån ett flygplan, det är ingen vanlig vinkel som man ser ifrån
så högt upp i luften.
Det jag tänkte på när jag såg
korten och hur man kunde prata med barnen om detta, är att alla fotografier var
av något slags mönster eller form, vilket är ett väldigt bra tillfälle att ta
upp och diskutera. Ser alla barn likadant? Vad ser barnen på bilderna? Är det
olika former på kortet? Ett utmärkt sätt att koppla in matematik med ett besök
på museum. Det är även språkutvecklande när barnen får berätta vad de ser på
bilderna. För att arbeta vidare och få barnen att utveckla sig kan man gå runt
på gården eller i närområdet och ta egna fotografier och prata om vad barnen
ser på deras egna, ser de några mönster. Detta ger barnen får använda matematik
för undersöka, reflektera över. De får även prova på att lösa sina egna och
andras probleminställningar (Läroplan för förskolan 98, rev. 2010, s.10).
Vidare på stadsmuseum fanns det även en utställning som var anpassad till barn och heter ”barnens museum” som var anpassad för barn mellan 0-6 år. Väl där inne fanns det stora utrymmen för barn att utforska med alla sinnen. Inne i stora rummet fanns det en kiosk där barnen kan leka rolllekar, fanns stora klossar att använda sig till vid bygglek. Väl här inne fanns det många tillfällen för barnen att omedvetet använda sig utav matematik då det fanns gott om mönster och former. Enligt Bruce som tar upp i ett kapitel ur boken utbildningsvetenskap för förskolan där Bruce jämför leken för barn som en verkstad där barn ges möjlighet att utforska sig själva och även skapa möjligheter i sin lek. (2010,s.105)
Nästa utställning som stod på vårat schema var världskulturmuseet. Där första utställningen vi besökte kallades jordlingar. Detta var väl anpassat för barn då allt från text till material var i rätt höjd, språket var anpassat så barn kan läsa och förstå. I början fanns det en stor spegel med texten ”en jordling”. Här kan man direkt börja diskutera med barnen vad tror du en jordling är för nått, vad gör en jordling. Längre man gick genom utställningen fick man information om hur vi som människor har utvecklats i tiden, hur vi pratar och hur vår rörelser ser ut.
Vidare in i lokalerna kom vi faram till vår sista
utställning på världskultur museet. Det var en utställning om en gammal flagga
från sydamerika som heter ”wiphala”. Wiphala är en symbol för att rättvisa, det
var ingen jätte stor utställning, dock tycker jag att det är viktigt att prata
med barn om rättvisa, vad det har för vikt i vårat samhälle. Även prata om vad
rättvisa är? Ett annat sätt att arbeta med barnen med detta är att skapa en
gemensam flagga av nått som man gemensamt i gruppen kommer fram till. Detta
skapar att barnen få vara delaktig i sin egen kultur och skapa en förståelse
och respekt för andra kulturer( Läroplan för förskolan 98, rev 2010, s.9).
Hasselblad center var det sista stoppet för oss på våran resa genom Göteborgs museum. Det var med trött steg som vi tog oss upp för trappan, men vi möttes i dörren av att utställningshallen håller på att bygga om och skapar en ny utställning. Vilket var en stor besvikelse men vi gick längre in och möttes utav en stort utrymme med olika stationer där barn kunde göra. De kunde sitta i ett hörn och läsa böcker, det fanns en station där man kunde sätta ihop ord till meningar med hjälp av magneter. På alla stationer får barnen chans att utveckla sin motorik och sin läsförståelse.
Referenser:
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internethttp://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Bruce, Barbro (2010) Lek och språk I
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010).Utbildningsvetenskap
för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 101-120.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar